Yorum yapma hakkı..!

Dünyanın önemli sanat metropollerinde bir sergi üzerine, o sergiyi gezenlerin de yorumda bulundukları ve bu yorumların kayıt altına alındığı, hatta ilgili sergi ile yapılan yayınlarda bu yorumların değerlendirildiğini de zaman zaman da olsa görürsünüz. Türkiye'de izleyicinin en olumsuz ve en olumlu yaklaşımlarına değer gösterildiği, dahası kayıt altına alındığına ise tanık olmadım. O nedenle dün, Facebook arkadaşlarımdan Nazan Aksöz'ün yalın bienal yorumları mutluluk verdi bana ve o nedenle paylaşma istenci duydum; çıplak gerçekliği içermesi ve saflığı önemliydi bence. Çünkü sanat üzerine en saçma sapan yorum bile olsa, en azından önemlidir bana göre. Kaldı ki Aksöz'ün yorumları oldukça ciddi sorgulamaları hatırlatmasıyla önemli. O yorumları buradan da paylaşmak isterim:

Soldaki görsel Venedik Bienalinde sergilenen
dev heykel çalışması
Adı:Köprüler Kurmak | Lorenzo Quinn, 2019
İtalyan sanatçı Lorenzo Quinn, 58. Venedik Bienali kapsamında 15 metre uzunluğunda el heykelleri tasarladı.

Sağdaki ise bizim bienalden bir çalışma.
Bu çalışma Bienalin ada ayağındaki sergilerden birinde yer alıyor

Ben birşey söylemek istemiyorum.
Çünkü plastik sanatlar uzmanı değilim.
Modern sanat uzmanı değilim.
Heykeltıraş değilim

Ama göz var izan var...
Hele devam görsellerinde "Şahmaran"olduğunu tahmin ettiğim bir şey var.
Çünkü eğik antenleri var,ama kuyruğu yılan,kafası da manda kafası gibi.
Üstelik Şahmaran'ın kafasında başörtüsü gibi kabarıklık var.
Ben çözemedim
Çözmek de istemiyorum.

Biz neden böyleyiz
İnsanlar kalkıp taa Büyükadaya gidiyorlar
Görecekleri çalışmalar bunlar mı?
Tüm dünyadaki sanatçılar,bu çalışmaları görüyorsa ne düşünüyordur?

Hatta daha kötüsünü söyliyeyim.
Belki de artık Türk bienalinde ne var diye bakmaktan vazgeçmiş bile olabilirler.


Şimdi Sayın Aksöz konuyla ilgili yaklaşım derecesini de belli etmiş ve bu eleştirileri yapmış. Yapamaz mı, yapar ve haklılık payı da yok mu? Bence kesinlikle var. Aynı gün bir Meksikalı eleştirmen Avelina Lesper'in alt yazılı bir videosunu da izledik hep beraber. Söyledikleriyle ne kadar örtüşen bir durum Nazan Aksöz'ün de anlatmaya çalıştıklarıyla... Neyse bu eleştirmenin büyük kısmıyla haklılıklar taşıyan konuşması üzerine notlarımı aldım, uygun olduğumda bir video çalışması gerçekleştireceğim. 














Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÖZKAN EROĞLU KİMDİR?

Nasıl bir sanat eğitimi..?

Emil Nolde ve manzaraları