Mehmet Turgul Anday Sergisi

Sergi, 10 Ekim-5 Kasım 2019 tarihleri arasında GALERİ ARK’ta.

Yaratıcı sanatla ilgilenenlerin bu sergiyi görmelerini tavsiye ederim.

..2015’in yaz aylarında, arkadaşım sanatçı Semra Göney’in aracılığıyla, sanatçısının “Artab” tanımlaması altında sunduğu bir dizi resimle tanışıyordum. Bu sanatçı, resimleriyle tanışmamdan yaklaşık bir, bir buçuk yıl önce yaşama gözlerini yuman Mehmet Turgul Anday’dı. O da resimleri aracılığıyla yeryüzüne inen tinselliğini tüm zenginliği ile sunmakta, o günden itibaren de kafamda bir çekmece açıp, üzerinde düşünmeme neden olmuştu. Yıllarca atölyesinde kapalı yaşamış, oldukça az; bir iki insanla yakınlaşmış, içe dönük psikolojik boyutunu, resimlerini aracı ederek dışa vurmaya çalışmış, adeta bir mağara ressamı gibi davranışlar içinde olduğunu üflemişti yüzüme. Sanat işte böyle bir şeydi, kolay olmayan, kendine yaklaşıp, meşgul olacaklara meşakkatli bir yolu öngörüyordu... (Ö. Eroğlu, Türkiye’de Sanatın Durumu, İstanbul, Tekhne, 2019, s. 193)
...Mehmet Turgul Anday grift ve doğadan gücünü alan, yanı sıra tinsel bir duyarlıkla hareket eden Anday’ın bir tip üslup üzerinden çeşitlenerek derinleşen ve çoğun “Artab” ismini verdiği kompozisyon halleri, guaj yapıtlarıyla ileri sürülmüştür. Toplumdan uzak yaşamış olan sanatçının, yapıtlarındaki içerik boyuta dönük doğa gizemciliği ile ilgili yanı oldukça ilerici bir sanat durumunu ifade eder... (Ö. Eroğlu, Türkiye’de Resim Sanatı, İstanbul, Tekhne, 2019, s. 146).

ARTAB RESİMLERİ olarak tanımlanan sanatçının işleri için Gastprof. Dr. Özkan Eroğlu şunları vurguluyor: “M. Turgul Anday’ın ARTAB’ları, Türkiye’deki resim sanatının modern çağdaş yapısını ilgilendiren ve ülkemizdeki modern çağdaş resim sanatı içinde bu denli yoğunlukta çeşitlemeci-varyasyon yanlısı başka bir sanatçının daha olup olmadığı konusu üzerinde de düşünmeye iter. Böyle bir durumda ülkemiz resmi içinde Nejad Melih Devrim’in sanat algısına yakın duran ve kimi zaman Anday’ın ondan daha etkili genleşmelerine tanık olduğumuzu da ifade etmemiz gerekir. Avni Lifij’in modern resim sanatımıza kazandırdığı romantik boyut bağlamındaki halet-i ruhiye durumunun, hem de çoğul bir dil kazanarak hemen her ARTAB kompozisyonunda karşımıza çıktığını dile getirmek hiç de yanlış bir vurgulama olmaz. Buradan M. Turgul Anday’ın sanat algısının, bizi Wassily Kandinsky ve Rudolf Steiner’in tinsellikle ilgili tezlerine dek götürdüğünü bile rahatlıkla ifade edebiliriz. Sanatçı bu resimlerde kendi ideal, özgür içsel yaşamını yaşamış ve bundan mutluluk duymuştur. Artık sıra izleyicidedir”.

GALERİ ARK, Cemil Topuzlu Caddesi Kaya Apt. No:49 Göztepe, 34728 İstanbul
(0216) 369 49 00
info@galeriark.com



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÖZKAN EROĞLU KİMDİR?

Nasıl bir sanat eğitimi..?

Emil Nolde ve manzaraları